Aneka Petua

Daun bawang ubati bisul:
Bagi yang mempunyai masalh bisul, gunakan 5 helai daun bawang, sedikit beras, dan sedikit kunyit yang ditumbuk. Tampal dan balutkan bahagian yang bermasalah. ulangi selama 2 @ 3 hari. Insyaallah, bisul akan sembuh.


Hilangkan jerawat halus:
Bagi remaja yang berhadapan masalah jerawat halus, ambil 2 sudu tepung ubi dan campurkan dengan air asam jawa. Biarkan pekat dan simpan dalam peti sejuk selama setengah jam. Sebelum tidur, sapukan di muka sebagai topeng.


Merawat kaki yang berbau:
Cara merawat mudah sahaja. Ambil serbuk tawas dan simpan di dalam stoking @ taburkan di dalam kasut. Insyaallah pasti tidak akan berbau lagi.


Asam jawa bersihkan tubuh:
Bagi menghilangkan daki di badan, ambil semangkuk pati asam jawa dan lumurkan ke seluruh badan. Sebelum kering, gosok tubuh bagi mengeluarkan daki. Kemudian mandi seperti biasa. Anda akan berasa lebih segar dan bersih.


Merawat keputihan:
Bagi merawat keputihan, ambil segenggam daun kesum lalu rebus dengan 2 gelas air. Setelah mendidih, biarkan sehingga suam. Minum dan ambil sedikit untuk cucian. Lakukan setiap 2 jam sekali.


Wajah berseri kemerahan:
Bagi yang mahu kelihatan wajah berseri dan kemerah-merahan, amalkan meminum air rebusan kurma merah. Rebus kira2 20 biji kurma merah dengan sedikit gula batu sehingga kurma kembang. Minum dan amalkan setiap hari untuk hasil yang baik..


selamat mencuba..petikan diambil daripada majalah migguan wanita

No comments:

Post a Comment