bayi terbang

Pangku bayi atas jalan

SETIU: “Saya terus memangku bayi yang ada di atas jalan dan menahan sebuah kereta yang melalui kawasan itu sebelum menghantarnya ke hospital, sebelum membantu mangsa lain,” kata Zakaria Ismail, 61, saksi kemalangan berkenaan.
Menceritakan detik cemas itu, Zakaria berkata, kejadian berlaku ketika hujan dan dia yang berada di depan rumahnya di Kampung Nyatoh terdengar dentuman kuat sebelum melihat sebuah Proton Wira remuk serta suara meminta tolong daripada sebuah van Ford.

“Saya lihat bayi dan pemandu Proton Wira tercampak keluar lebih 10 meter dan ketika itu saya hanya terfikir nak menyelamatkan bayi terbabit sambil bertanya kepada penumpang van, bayi ini anak siapa,” katanya.


Ketika itu bayi berkenaan, Nor Amisya Maisarah, 1, masih bernyawa, bagaimanapun menghembuskan nafas terakhir di Hospital Setiu (HS) jam 6.15 petang, semalam.




“Hanya saya saja di tempat kemalangan dan selepas itu orang ramai mula datang dan kami membantu mengeluarkan mangsa yang cedera daripada van, namun seorang penumpang daripada Proton Wira gagal dikeluarkan kerana tersepit,” katanya.




Katanya, seorang penduduk menghubungi pasukan bomba dan penyelamat sebelum pasukan berkenaan tiba dan mengambil masa kira-kira setengah jam mengeluarkan mangsa yang tersepit.

2 comments: